Flere informationer og almindelig dannelse, tak

Indsendt af Thomas Hesselberg den 13/06/2022 - 22:30

Af Nadia Parbo

Eksaminerne er i gang og dem, der burde have haft hjælp året ud, men aldrig fået det, er nu begyndt at blive bekymrede. Nogle af dem får jeg i min indbakke. Der er tale om forskellige fag, men de har dog alle én ting tilfælles: i deres desperation, inkluderer de ikke nogen form for information.

Tidsnød og tidspres som studiekammerater

Indsendt af Thomas Hesselberg den 16/05/2022 - 22:49

Af Nadia Parbo

Forleden blev jeg spurgt, om jeg kunne hjælpe en dansk/britisk familie med det danske sprog. Der var en danskeksamen i den kommende fremtid og generel grammatik, der skulle rettes op på. Jeg sagde ja tak. Og så kom detaljen: en halv time til hver. En halv time per uge, sammenlagt en time. Det var det. Ikke mere. Forhåbentligt ikke mindre.

Pludselig forbedring

Indsendt af Thomas Hesselberg den 19/04/2022 - 15:55

Af Nadia Parbo

Nogle elevers niveau kan være svært at bedømme, mens andres er tydeligt fra første øjeblik. Sidstnævnte har ofte brug for flere timer end jeg kan tilbyde, selvom det måske heller ikke ville hjælpe, for motivationen findes hos forældrene, ikke eleven. De har brug for at indhente fagets forsømte områder, samtidig med alt det, der hele tiden er nyt på pensum.

Grammatik – vigtigt eller ej?

Indsendt af Thomas Hesselberg den 19/03/2022 - 22:11

Af Nadia Parbo

Når jeg videregiver min viden om sprog til elever, må jeg ofte spørge mig selv, hvad de har brug for. Er det konkret viden eller måske bare et boost i deres selvtillid? Ofte kommer jeg til sidste konklusion. At tale engelsk frit er tit nøglen til en bedre præstation i både timer og eksamen, mens grammatik nogle gange er med til at forvirre og får den pågældende elev til at overtænke sætninger og tvivl på sig selv igen.

Fonetikkens berigende verden

Indsendt af Thomas Hesselberg den 14/02/2022 - 22:24

Af Nadia Parbo

Der er én ting, jeg altid tænker over, når det kommer til privatundervisning: hvad kan jeg gøre anderledes end den gængse undervisning, der foregår i skolen.

Det er den undervisning, der har vist sig ikke at være nok og selvom den pågældende elev måske bare mangler ekstra opmærksomhed for at forstår stoffet, er det alligevel vigtigt at tænke over, hvad jeg som tutor kan gøre anderledes.

Anbefaling fra studerende

Indsendt af Thomas Hesselberg den 29/12/2021 - 22:11

Af Celine, Clara og Camilla

Vi er en læsegruppe nu på vores første universitetssemester. Vi har alle kemi på B niveau fra gymnasiet, men er blevet noget overvældet af udfordringen i at gå fra gymnasiets kemikursus til et universitetsstudiums 1. semester kemikursus. Vi oplevede hurtigt, at det kunne være både tidsrøvende og usikkert at finde og tilegne os de væsentlige begreber og emner i kemipensummet og den store 1000 siders kemibog.

Den dårlige samvittighed

Indsendt af Thomas Hesselberg den 20/11/2021 - 00:05

Af Nadia Parbo

Nu er det ved at blive den tid igen. Nej, ikke juletiden, men der hvor eksaminerne står for døren. Det er til at mærke som tutor, hvor forespørgsler om hjælp kommer lidt oftere end i lavsæsonen. Det er selvfølgelig dejligt, hvis man som tutor er i en situation, hvor man ikke selv har særligt travlt, men det kan være en fast kilde til dårlig samvittighed, hvis man selv sidder med eksaminer i den periode.