At sætte sig selv først – trods alt

Indsendt af Thomas Hesselberg den 18/11/2022 - 23:22

Af Nadia Parbo

Hvornår skal man passe på sig selv og hvornår skal man være der for sine elever? Som alle andre tutorer har jeg et liv udenfor mine elever og undervisning. Det er et liv, der efterhånden er blevet mere og mere travlt, da jeg både styrer en festival, har genoptaget mine egne studier og har et krævende studiejob. Samtidig vil jeg gerne have bare en smule fritid, så jeg ikke begraver mig selv i et bjerg af stress.

Flere informationer og almindelig dannelse, tak

Indsendt af Thomas Hesselberg den 13/06/2022 - 22:30

Af Nadia Parbo

Eksaminerne er i gang og dem, der burde have haft hjælp året ud, men aldrig fået det, er nu begyndt at blive bekymrede. Nogle af dem får jeg i min indbakke. Der er tale om forskellige fag, men de har dog alle én ting tilfælles: i deres desperation, inkluderer de ikke nogen form for information.

Tidsnød og tidspres som studiekammerater

Indsendt af Thomas Hesselberg den 16/05/2022 - 22:49

Af Nadia Parbo

Forleden blev jeg spurgt, om jeg kunne hjælpe en dansk/britisk familie med det danske sprog. Der var en danskeksamen i den kommende fremtid og generel grammatik, der skulle rettes op på. Jeg sagde ja tak. Og så kom detaljen: en halv time til hver. En halv time per uge, sammenlagt en time. Det var det. Ikke mere. Forhåbentligt ikke mindre.

Pludselig forbedring

Indsendt af Thomas Hesselberg den 19/04/2022 - 15:55

Af Nadia Parbo

Nogle elevers niveau kan være svært at bedømme, mens andres er tydeligt fra første øjeblik. Sidstnævnte har ofte brug for flere timer end jeg kan tilbyde, selvom det måske heller ikke ville hjælpe, for motivationen findes hos forældrene, ikke eleven. De har brug for at indhente fagets forsømte områder, samtidig med alt det, der hele tiden er nyt på pensum.

Grammatik – vigtigt eller ej?

Indsendt af Thomas Hesselberg den 19/03/2022 - 22:11

Af Nadia Parbo

Når jeg videregiver min viden om sprog til elever, må jeg ofte spørge mig selv, hvad de har brug for. Er det konkret viden eller måske bare et boost i deres selvtillid? Ofte kommer jeg til sidste konklusion. At tale engelsk frit er tit nøglen til en bedre præstation i både timer og eksamen, mens grammatik nogle gange er med til at forvirre og får den pågældende elev til at overtænke sætninger og tvivl på sig selv igen.

Fonetikkens berigende verden

Indsendt af Thomas Hesselberg den 14/02/2022 - 22:24

Af Nadia Parbo

Der er én ting, jeg altid tænker over, når det kommer til privatundervisning: hvad kan jeg gøre anderledes end den gængse undervisning, der foregår i skolen.

Det er den undervisning, der har vist sig ikke at være nok og selvom den pågældende elev måske bare mangler ekstra opmærksomhed for at forstår stoffet, er det alligevel vigtigt at tænke over, hvad jeg som tutor kan gøre anderledes.