Pludselig forbedring

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Nogle elevers niveau kan være svært at bedømme, mens andres er tydeligt fra første øjeblik. Sidstnævnte har ofte brug for flere timer end jeg kan tilbyde, selvom det måske heller ikke ville hjælpe, for motivationen findes hos forældrene, ikke eleven. De har brug for at indhente fagets forsømte områder, samtidig med alt det, der hele tiden er nyt på pensum.

Grammatik – vigtigt eller ej?

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Når jeg videregiver min viden om sprog til elever, må jeg ofte spørge mig selv, hvad de har brug for. Er det konkret viden eller måske bare et boost i deres selvtillid? Ofte kommer jeg til sidste konklusion. At tale engelsk frit er tit nøglen til en bedre præstation i både timer og eksamen, mens grammatik nogle gange er med til at forvirre og får den pågældende elev til at overtænke sætninger og tvivl på sig selv igen.

Det svære engelsk

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

At være tutor i engelsk er en sær ting. Mange gange oplever jeg – både professionelt og i gadebilledet – unge, der regner sig selv for at være eksperter i sproget, noget som 0 ud af 10 gange viser sig at være sandt.

At undervise nogen i noget, der er pålagt af forældrene, og hvor de ser sig selv som næsten-eksperter, er svært nok, men det viser sig ofte at være værre, når undervisningen kommer til dem, der ser sig selv som nederst i hierarkiet, fordi de netop ikke ser sig selv på den måde.