Pludselig forbedring

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Nogle elevers niveau kan være svært at bedømme, mens andres er tydeligt fra første øjeblik. Sidstnævnte har ofte brug for flere timer end jeg kan tilbyde, selvom det måske heller ikke ville hjælpe, for motivationen findes hos forældrene, ikke eleven. De har brug for at indhente fagets forsømte områder, samtidig med alt det, der hele tiden er nyt på pensum.

Det svære farvel

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Så er det endnu engang blevet juni, denne særprægede måned, hvor man som tutor enten har rygende travlt, eller hvor alting er begyndt at dysse ned.

For mig er der denne gang tale om en stille måned, der primært handler om at sige farvel til studerende, som jeg sikkert aldrig får at se igen. Og er dét ikke bare den mest underlige følelse?

Den Store Eksamen

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Så er det endnu engang tid til eksamen, og eleverne på landets skoler er ved at forberede sig til den store dag. Især er det en skræmmende dato for de elever, der skal til deres første eksamen.

Spørgsmålet er bare, hvordan man som tutor bedst forbereder førstegangseksaminerende til de frygtede 10-20 minutter, så de ikke glemmer alt, de har lært, når tiden endelig er inde.

Menneskelig forbindelse gennem skærmen i en coronatid

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Hvis der er én ting, vi alle kan være enige om, er det, at januar (og såmænd også februar) er en hård måned at komme igennem – især når der står ’corona’ skrevet i himlen, hver gang man kigger ud ad vinduet. Det meste foregår i den virtuelle verden og alt det, der hedder relationer er sat på hold.

Forståelse er vejen frem

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Forleden måtte en af mine elever gå til bekendelse: han havde hadet de første timer af vores undervisning.

Jeg havde kunne mærke det på ham, men var alligevel nysgerrig efter at få at vide, hvad der havde skabt et trauma i ham, når vi skulle mødes.

Det var nemt at svare på, sagde han. Det havde været det dybt private aspekt af at skulle tale et nyt sprog foran en fremmed – mig.

En lille opsang til dem, der ikke svarer

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Når jeg møder en elev for første gang – og nogle gange efter et par gange – indrømmer de overfor mig, at jeg ikke var den første, de skrev til. Nogle gange har de været ved at give op.

Dette er selvfølgelig ikke så flatterende, men alligevel kan jeg ofte ikke lade være med at spørge hvorfor. Hvad skete der? Er det virkelig så svært at finde en tutor?

Ingen udfordringer, tak - jeg er en teenager

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

De fleste af os arbejder meget med teenagere. I langt de fleste tilfælde er dette en positiv oplevelse, da de fleste teenagere, som jeg i hvert fald har oplevet, ikke har været det selvoptagede billede, som medierne ynder at give os, men derimod intelligente, søde og interessante individer, der hver har deres holdninger og idéer om livet. Altså: fuldstændigt ligesom os. De er en del af grunden til, at jeg personligt elsker at hjælpe med det faglige, når det kniber.

Om at undervise voksne elever

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

At undervise unge mennesker i gymnasier eller anden form for skole, er relativt nemt. De har fag, emner, opgaver, essays, osv.

Hver uge er der noget nyt at tage sig til og hvis ikke, er det ens eget job som tutor at have noget at tage sig til, når lektierne eller emnerne udebliver.

Det er straks sværere, når det drejer sig om voksne elever med et vagt ønske om at blive bedre. Sommetider er de klar over, hvad der skal gøres for at komme til det ønskede resultat, men i mange af tilfældene er byrden lagt over på den pågældende tutor.

Lektiehjælp er ikke en mirakelkur

Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Jeg havde forleden en snak med en af mine elever. Det var den første gang, jeg følte mig uretfærdigt behandlet og det fik mig til at tænke på, hvor mange tutorer der er udsat for elever, der forventer en mirakelkur i stedet for at være realistisk og forstå, at man ikke bliver bedre, hvis man ikke er med til at hjælpe sig selv.