Indsendt af Thomas Hesselberg den 16/01/2022 - 00:03

Af Nadia Parbo

Forleden var jeg en del af publikum til et oplæg fra en nyuddannet lærer, der skulle fortælle noget om, hvordan det var at undervise i gymnasiet.

Under selve oplægget – og på trods af, at hans tilskuere ikke var gymnasieelever – ændrede energien i rummet sig fra let kedsommeligt til lyttende og interesseret. Den generelle tilskuer fik hurtigt en fornemmelse af, at her var en person, der elskede sit job, sine elever og sit fag. Det var oplivende og intet mindre end glædeligt at se en underviser, der i den grad brændte for sit fag. For hvis han elsker faget, vil nogle af hans elever gøre det samme. Deres følelse for faget vil ændre sig og måske ændre retningen for nogle af elevernes liv.

Derfor er det også ekstra ærgerligt, når jeg stadig har elever, der er kede af deres undervisning. Elever, der enten ikke bliver støttet eller ikke får den hjælp i gymnasiet, som de så gerne vil have. Det kan være, at der ikke er tid nok, men ofte oplever jeg, at kritikken går på undervisere, der har haft det samme fag i årevis og ikke udviklet måden, de underviser på. Når kritikken derimod går på nye undervisere, er det ofte, at der er for mange lektier eller at ambitionsniveauet generelt er for højt. Men hvis ambitionsniveauet er højere end, hvad eleverne ønsker, handler det jo ofte om, at læreren ønsker noget for sine elever og gerne vil se dem blive bedre og bedre.

Men ikke at forny sin undervisning handler i mine øjne om det helt modsatte; at underviseren har givet op på sine elevers vegne. Og selvom mit opråb her virker som om det peger mod underviseren i skolen, kan vi også bruge det som tutorer, for hvis underviserne ikke kan, er det måske op til os at skubbe til de elever, der ikke bliver hjulpet i gymnasiet – eller i folkeskolen for den sags skyld. Så kan det jo være os, der kan trække den modløse elev i den rigtige retning. Måske kan det være os, der ændrer retningen for en elev, der ellers aldrig ville have oplevet en passion for det fag, de troede, de var ligeglade med.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

Kategori