Indsendt af Thomas Hesselberg den 19/10/2021 - 22:03

Af Nadia Parbo

Vi har alle oplevet det; at sidde overfor en elev, hvor motivationen bare mangler. Vi kan komme med alle vores gode grunde og energi, men der sker ingenting. Eleven hader faget, lektier, læreren – og også lidt os, fordi vi kommer som en repræsentant for det, de hader.

Jeg fik forleden en besked på min telefon fra en far til en tidligere elev. Han spurgte mig, om jeg havde tid til at genoptage undervisningen, hvilket jeg svarede nej til. For det første var jeg rent faktisk presset på tid, men dr var også noget andet. Når jeg tænkte tilbage på den specifikke elev, kunne jeg mere end noget andet huske manglen på motivation. Jeg kan huske timer, hvor jeg prøvede at få eleven til at skrive bare tre sætninger til en aflevering og hvor jeg til sidst – i ren desperation – nærmest sad og lavede den alene, akkompagneret af mine egen spørgsmål til eleven, der nærmest ikke gad at svare.

Når vi ikke koncentrerede os om faget, var der intet problem. Det var som at have med et helt andet menneske at gøre. Og det var det skift fra totalt umotiveret til sød og jovial, der fik mig til at tænke: er der noget vi som tutorer kan gøre for at udbrede mere motivation? Er der en knap, der ikke bliver tændt af at sige til eleven, at det virkelig er et sjovt fag – det får de jo bevis for hver dag i skolen at det bestemt ikke er.

Måske skal vi være bedre til at give eleverne plads til at skabe deres egen interesse for emnet og ikke bare være så fokuseret på lektier. Det er selvfølgelig begrænset, hvad vi kan gøre som tutorer – vi er der jo ikke med dem i skolen til daglig – men måske er første skridt at lægge lektierne til side og finde en metode, der kan få eleven til i det mindste at tolerere emnet. Det kan være alt fra lege, der understreger middelalderdigte, matematikformler eller hvad det end er, der tager livskraften fra dem til en simpel samtale om, hvad det er, der blokerer dem i arbejdet. Hvis læreren og skolen ikke gør det for dem, kan tutoren måske gøre en forskel.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

Kategori