Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Nogle gange kan det være en smule svært at holde styr på, hvem der har brug for hvad og hvem, der skulle koncentrere sig mere om komma og mindre om ordklasser.

Da jeg først startede som tutor, spurgte jeg sommetider igen og igen mine elever om, hvornår den næste eksamen forekom og hvad det nu var, vi aftalte at lave denne gang. Alt sammen noget, som altid virkede til at være i orden med mine elever – men ikke med mig selv. For var det ikke lidt irriterende, at jeg sådan blev ved med at rode rundt i det?

Nu er det ikke sådan, at jeg får reklamepenge fra nogen som helst, og jeg er stor fortaler for, at alle skal bruge det organiseringssystem, der virker bedst for dem. For da jeg begyndte at organisere og strukturere mine elever, og de medfølgende tider, opgaver og datoer, der skulle holdes styr på, blev mit liv som tutor bare meget nemmere. Jeg har altid været bevidst om, at jeg gør det for andres lærdom, men pludselig var det som om, jeg begyndte at tage det seriøst.

Sådan, rigtigt. For selvom vi lever os helt ind i timerne, når vi har dem, kan det være styr at holde styr på mennesker med forskellige behov og krav, når timen er overstået.

Det hele bliver selvfølgelig lettere, da jeg er typen, der i forvejen elsker alt, der bare kommer i nærheden af planlægning og at holde styr på sine sager, men med kun fem minutter efter hver time, hvor jeg opdaterer, hvad vi har snakket om at lave næste gang og hvad jeg skal være opmærksom på, behøver jeg ikke længere være smånervøs for, om jeg nu også kan huske det hele, næste gang jeg dukker op hos en elev. Pludselig kan man bare slappe fuldstændig af – der er styr på det.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

Kategori