Af Henning Nielsen, tutor hos Tutoren.dk i mere end 5 år
Typisk udleverer din lærer (eksaminator) 2-3 uger før eksamen en liste med 15 - 20 eksamenspørgsmål.
Ved hvert spørgsmål har læreren anført, hvad du SKAL redegøre for, og hvad du derudover evt. kan komme ind på – altså en slags disposition og hjælp til dig. Og typisk får du, når du har trukket dit spørgsmål, ca. 20 min til i enrum at ”gennemtænke spørgsmålet”, dvs. gennemtænke, hvad du vil sige ved eksaminationen.
Din forberedelse (eksamenslæsning) skal - mener jeg – være, at du for hvert spørgsmål udarbejder et MINI-manuskript/kompendium (1-2 sider), hvor du har nedskrevet rækkefølgen for det DU har besluttet at ville redegøre for ved eksaminationen, og det skal naturligvis indeholde det, læreren i dispositionen har sagt ”…. Du SKAL redegøre for …”. Det siger sig selv, at din eksamensforberedelse bør være, DELS en meget fokuseret læsning/tilegnelse af det stof DU beslutter at ville redegøre for ved eksaminationen, DELS en opøvelse i at kunne formulere/levere/præstere mundtlig.
OK, nu har du trukket dit spørgsmål og går ind i forberedelsesrummet. Her finder du stille og roligt dit mini-manuskript frem for netop det spørgsmål og går det igennem fra start til slut. Det er jo DIN velordnede og velforberedte besvarelse af det trukne spørgsmål, som DU har besluttet skal være DIN besvarelse. Og du kan naturligvis være ganske tryg, for her er jo det, du har helt styr på og også har øvet fremstillingen af.
Altså for at skære det ud i pap: Det er DIG, der bestemmer over din besvarelse (forudsat at du får redegjort for det, der i spørgsmålet blev omtalt som ”….du SKAL redegøre for …”). Og hvis eksaminator (din lærer) herudover vil have andre ting på banen, så er det op til HAM at spørge ind til det. Hvis din besvarelse imidlertid skrider godt frem, og du kommer gennem væsentlige dele af spørgsmålet, vil han/hun ikke gøre det, men blot evt. komme med små opklarende spørgsmål til det, du siger/har sagt.
BEMÆRK! Du får IKKE!! lov til at læse op af dine noter/ minimanuskript under eksaminationen. Det eneste, du har lov til at holde i hånden, er det trukne spørgsmål. Og på dette må du naturligvis godt have sat røde streger under det, som din lærer har nævnt i sin disposition, og som DU har forberedt, du vil have med i DIN besvarelse – det kan godt være, at den lille ting faktisk kan hjælpe dig til at bevare overblikket og roen under eksaminationen.
Din lektiehjælper eller tutor (hvis du har behov herfor) bør optimalt kunne:
1) Bistå/rådgive dig i fremstillingen af dit minimanuskript: beslutte hvad der skal med og tillige hjælpe dig til, at du har helt styr på/forstår det, der står i dit minimanuskript.
2) Gennemføre en simuleret eksamination: lytte på din fremførelse og komme med de små kontrollerende spørgsmål, som læreren typisk kan komme med (-for lige at sikre sig, at der er forståelse og ikke udenadslære).
Eksamenshjælpen kan være ”face to face” eller den kan være online. Online hjælp vil rent praktisk kunne forløbe på denne måde:
1) Du laver dit HÅNDSKREVNE (så får du også øvet det du evt. vil skrive/tegne på tavle eller papir) minimanuskript/eller udkast hertil, tager billede med mobilen, mailer billedet til din tutor, som med det samme melder tilbage, om der mangler noget/om noget er overflødigt/om noget er forkert osv. Efter nogen ”sparring” er manuskriptet på plads.
2) Derefter kommer den meget vigtige prøvekørsel af eksaminationen over Skype. Her startes uret, og din tutor lytter og ser med (idet du på din skærme evt viser skitser, som du agter at tegne på tavlen ved eksaminationen), evt. stopper dig med opklarende spørgsmål, hvis du har sagt noget forkert/uforståeligt. Er din fremstilling imidlertid rigtig og skrider godt fremad gennem spørgsmålets væsentlige dele, bevarer du ordet og får afleveret din velforberedte besvarelse af det trukne spørgsmål, og så er eksaminationstiden pludselig udløbet.