Tutorblog

Gåturen som undervisning

Af Nadia Parbo

I disse tider er det svært at undervise, hvis ingen parter kan lægge hus til. Det kan ikke længere foregå på biblioteker, stille caféer eller arbejdspladser. Zoom er selvfølgelig en større og større medspiller i disse tider, men sommetider er det bare nemmere at mødes rigtigt – jeg synes personligt, at det altid vil være at foretrække.

Menneskelig forbindelse gennem skærmen i en coronatid

Af Nadia Parbo

Hvis der er én ting, vi alle kan være enige om, er det, at januar (og såmænd også februar) er en hård måned at komme igennem – især når der står ’corona’ skrevet i himlen, hver gang man kigger ud ad vinduet. Det meste foregår i den virtuelle verden og alt det, der hedder relationer er sat på hold.

Det svære engelsk

Af Nadia Parbo

At være tutor i engelsk er en sær ting. Mange gange oplever jeg – både professionelt og i gadebilledet – unge, der regner sig selv for at være eksperter i sproget, noget som 0 ud af 10 gange viser sig at være sandt.

COVID-19 - Gæsten, der ikke vil gå

Af Nadia Parbo

Mange af os troede (måske naivt), at vi var ovre de værste del, men nu er vi ved det igen: covid-19 er den gæst, der bare ikke vil gå.

Ignorerede aftaler

Af Nadia Parbo

I noget tid nu har jeg haft en elev, der altid er opmærksom, når vi har vores ugentlige lektion. Når jeg siger ”ugentlige”, er det dog med et gran salt.

Kan man få undervisningsblokering?

Af Nadia Parbo

Når jeg ikke underviser, sidder jeg ofte og skriver på en roman. Jeg har skrevet bøger i årevis og bliver altid rastløs, når der ikke ligger et litterært projekt og venter på mig.

De svære, danske vokaler

Af Nadia Parbo

Hvis der er én ting, der ofte går igen hos mange af de udlændinge, som jeg underviser i dansk, er det, at de (næsten) aldrig kan høre forskel på nogle bogstaver.

Forståelse er vejen frem

Af Nadia Parbo

Forleden måtte en af mine elever gå til bekendelse: han havde hadet de første timer af vores undervisning.

En lille opsang til dem, der ikke svarer

Af Nadia Parbo

Når jeg møder en elev for første gang – og nogle gange efter et par gange – indrømmer de overfor mig, at jeg ikke var den første, de skrev til. Nogle gange har de været ved at give op.

Der er styr på det

Af Nadia Parbo

Nogle gange kan det være en smule svært at holde styr på, hvem der har brug for hvad og hvem, der skulle koncentrere sig mere om komma og mindre om ordklasser.