Charmerende og interessante teenagere

Af Nadia Parbo

Det kan være en svær verden at jonglere i en teenagers univers. Men det er ikke umuligt.

I årevis har jeg undervist en pige. Lad os kalde hende Klara. Klara er intelligent og målrettet, men desværre synes hun også nu i en alder af seksten, at hun har lært alt, hun kan. Der er ikke mere at lære. Og når jeg påpeger grammatiske fejl og andre mangler, får jeg kun et træk på skulderen og en lang monolog om, at det da ikke er vigtigt.

Dette ville være irriterende, hvis det ikke var fordi, Klara samtidig er en af de sødeste, mest charmerende og sjoveste elever, jeg nogensinde har haft. Og så er hun interessant. Så når hun bare ikke gider lære noget om infinitte verbalformer for i stedet for tale om klimakrise eller dyrevelfærd, er det svært ikke at blive revet med.

Så hvad gør man med en elev, der ikke kun føler, at hun har lært nok, men som samtidig taler som en foredragsholder og tilmed er interessant med gode pointer?

Efter mange tanker, der gik på, hvorvidt jeg både kunne gøre mit arbejde og får hende til at være med på den, kom jeg på en idé. Jeg ville få hende til at skrive det ned. På den måde kunne jeg både lade sine tanker få frit løb og jeg kunne rette dem bagefter. Vi ville begge vinde.

Dette har efterhånden kørt nogle gange og hvor det sommetider kører af sporet (sagde jeg, at det var en teenager, vi havde tale om her?), er det en succes langt de fleste gange. Og da jeg forleden mødte Klara til en klimademonstration, vidste jeg endda, hvilket emne vi kunne tage op næste gang. På den måde lærer jeg også en smule hver gang.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

BlogReklame