Stilhed for at øge koncentration

Af Nadia Parbo

I mine yngre år fik jeg engang min karakterbog hjem fra de yngre klasser, hvor der stod, at jeg ville kunne koncentrere mig gennem om hvad som helst, høje lyde eller hurtige bevægelser.

”Hvis en eksplosion gik af udenfor vinduet, ville Nadia stadig sidde og løse opgaver”, som min klasselærer skrev. Og det var nok rigtigt. For jeg har aldrig været generet af støj eller deslige og hvis jeg koncentrerer mig om en opgave, kunne jeg sidde i moshpittet til en dødsmetalkoncert. Det har aldrig været et problem.

Sådan er det ikke for alle. Forleden fik jeg en ny elev, der spurgte mig, om undervisningen kunne foregå et roligt sted, da han ikke kunne koncentrere sig under larm. Det fik mig til at tænke over, hvor mange andre af mine elever, der har det samme besvær, men som ikke fortæller det til mig. Jeg kom i tanke om de forhenværende elever, der har kigget sig over skulderen, når nogle snakkede på de biblioteker, hvor vi sad eller dem, der lod sig distrahere af omverdenens bevægelser.

Det fik mig til at tænke, at det ikke kun er mit ansvar at formidle viden på en forståelig måde, men også at den viden har de bedste omstændigheder for at kunne nå ind og forme sig. Der er mange, der ikke har brug for et stille sted at lære, men der er også dem, der kunne have fået mere ud af vores timer, hvis jeg havde tænkt mere over at give dem de bedste omstændigheder.

Det skader aldrig at sætte sig i andre menneskers sted. Især ikke når det gælder elever, hvis indlæring vi har et ansvar for. Hvis vi tænker over de bedste omgivelser til hver enkelt, tror jeg, vi vil opdage, at mange vil huske informationer bedre og pludselig kan de lære meget mere end vi troede muligt. Det er et forsøg værd.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

BlogReklame