Om at opbygge tillid

Af Nadia Parbo

Det er godt at vide meget om et emne og det er især godt, når den viden skal gives videre til dem, der har svært ved det. Men at være tutor handler ikke kun om at være god til noget specifikt, men også at kunne opbygge tillid og en personlig forbindelse. Det er i hvert fald noget, der har hjulpet mig godt gennem årene og dét, der bliver ved med at gøre det til en glæde at undervise.

Ved at give lidt af mig selv hver gang, jeg underviser en elev, deler vi noget. Det kan for eksempel være en historie, der grundlæggende fortæller det menneske foran mig, at vedkommende ikke er alene i ikke at kunne vide alting. Dét at dele oplevelser og erfaring er en stor del af også at dele tillid og støtte. Og det hjælper også eleven med at bygge en selvtillid, der måske ikke var der førhen.

Det kan være svært at huske hvordan den enkelte elev lærer. Især når man, som mig, har mange at holde styr på. Men efterhånden har jeg også lært, at fleksibilitet er alfa omega, når det kommer til et godt samarbejde. Det betyder, at man som tutor er villig til at justere sine teknikker og udgangspunkt, så de passer bedre sammen med den enkelte elev. Men det betyder også, at der bliver opbygget en tillid baseret på det faktum, at begge parter er i stand til at bevæge sig ud af den vante tankegang.

Der er ikke nogen, der gider lære fra en type, der har pegefingeren fremme og en holdning om, at ”sådan har vi altid gjort det”. Men det vigtigste er måske at være i stand til at huske hver enkelt elev ud fra hinanden. På den måde opbygges der automatisk en personlig forbindelse mellem dig og eleven. Bare sådan.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

BlogReklame