Gåturen som undervisning

Af Nadia Parbo

I disse tider er det svært at undervise, hvis ingen parter kan lægge hus til. Det kan ikke længere foregå på biblioteker, stille caféer eller arbejdspladser. Zoom er selvfølgelig en større og større medspiller i disse tider, men sommetider er det bare nemmere at mødes rigtigt – jeg synes personligt, at det altid vil være at foretrække.

Men hvad gør man så?

Her vil jeg gerne slå et slag for gåturen som undervisning. Lad mig give et eksempel: jeg har en voksenelev, der har sit eget kontor. Der plejede vi at mødes, når der ikke var møder eller andet på programmet. Vi læste artikler, gennemgik opgaver og havde grammatikprøver for at forbedre den pågældende elevs danskevner. Og så kom lockdown. I foråret prøvede vi over telefonen, senere over Zoom, men det var bare ikke lige så godt, som når vi mødtes på kontoret. Vi kunne ligesom ikke finde rytmen.

Så nu er vi begyndt at gå ture. Her kan vi snakke om, hvad vi ser på turen og øvelserne får en anderledes flydende karakter, der minder om almindelig samtale. Jeg retter, når jeg hører noget forkert, forklarer grammatikken bag, men mest af alt lytter jeg, mens jeg kan mærke, at eleven får en selvtillid, der ikke altid var at finde førhen.

Gåturen er ikke kun godt for vores sjælelige velbefindende, mens vi stadig venter på genåbningen. Den kan også være med til at give et ekstra lag i undervisningen, der også kan knytte elev og tutor mere sammen og give et større præg og tillid og tiltro til hinanden. Jeg glæder mig stadig til, at vi har flere muligheder for at mødes og hvor gåturen kan være én mulighed blandt mange, men jeg er glad for, at jeg har opdaget den – også når det gælder undervisning.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

BlogReklame