Indsendt af Thomas Hesselberg den

Af Nadia Parbo

Så er det endnu engang tid til eksamen, og eleverne på landets skoler er ved at forberede sig til den store dag. Især er det en skræmmende dato for de elever, der skal til deres første eksamen.

Spørgsmålet er bare, hvordan man som tutor bedst forbereder førstegangseksaminerende til de frygtede 10-20 minutter, så de ikke glemmer alt, de har lært, når tiden endelig er inde.

For nogle handler det om stoffet. Eleven fokuserer på, hvad de har lært gennem året og det er det eneste vigtige. For andre handler det om nervøsiteten. De er bange for at være så anspændte, at de glemmer hele pensumlisten. Men de sværeste er de elever, der tror, at deres forhindring ligger i stoffet, mens jeg som tutor kan gennemskue, at det, de i virkeligheden er nervøse for, netop er, hvordan selve eksaminen skal forløbe. I de tilfælde prøver jeg ofte at dykke ned i stoffet, mens jeg engang imellem spørger ind til, hvordan de egentlig har det med sådan en eksamen. I starten er svaret ”fint”. Til sidst indrømmer de, at de måske er lidt – kun lidt – nervøse.

Eksaminer er en pudsig ting. Nogle har det fint med dem, mens andre gruer hele året. Som tutor ser jeg det som en pligt at regne ud, hvem der er hvem. Når jeg skal hjælpe i en eksamensperiode, er det vigtigt for mig at genkende min egen rolle og hvordan jeg bedst kan udfylde den. Nogle har brug for noget konkret. Andre har brug for, at jeg taler dem til ro. Jeg har lært at se begge former for støtte som nødvendige og har også lagt mærke til, at begge typer for det meste klarer sig godt til eksamen, når de har fået den rette hjælp. For alle er forskellige og har brug for forskellige ting – hvis man gør sit job som tutor godt, ender det ofte også godt for eleven.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

Kategori