Bliv ved, bliv ved, bliv ved

Af Nadia Parbo

For lidt tid siden skrev jeg et indlæg om, hvorvidt man skulle blive ved, hvis en elev ikke tog information til sig.

Spørgsmålet var, i al sin enkelhed, hvorvidt det vare bedre sommetider at kaste håndklædet i ringen og give op eller om man som privatlærer skulle blive ved med at prøve at hjælpe. Dengang var jeg selv i tvivl og lagde det således også sådan ud i mit indlæg, men siden er jeg heldigvis blevet klogere. For efter at have skrevet om mine strabadser, begyndte flere af mine elever pludselig at forstå det, de før havde svært ved.

Det tog lang tid, men det er lang tid siden, jeg har følt mig så glad og, ja, lettet, over at vide, at de lange timer var blevet brugt på noget, der i sidste ende viste sig at være fornuftigt. Især med den ene elev, der ikke rigtigt ville tage information til sig. Flere gange var jeg ved at opgive og var midt i en proces, der startede med at indse, at døren aldrig ville gå op. Men så skete det. Den åbnede sig.

Og ikke bare en lille smule. Pludselig var det som om, at alt det, jeg havde brugt så langt tid på at forklare, gav mening på én gang.

Så min holdning er nu helt tydelig. Den lyder, at det måske tager tid, men der kommer ultimativt også noget ud af det. Selvom det virker umuligt i starten og at eleven nok aldrig vil blive ekspert indenfor et pågældende emne, så vil der (forhåbentlig) ske noget til sidst. Jeg brugte et halvt år på at sige de samme ting uge efter uge og være (sommetider dybt) frustreret over, at der ikke skete det mindste. Men glæden over, at det lykkes til sidst? Den er til at tage og føle på.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

BlogReklame