Månedens tutor er Stefan – Læs interviewet her!

Navn (vælg selv om fulde navn eller kun fornavn): Stefan
Alder (kan angive præcis alder eller interval) :28
Geografisk område du underviser i : Hovedstaden
Fag du underviser i: Jeg underviser primært i matematik, statistik og programmering på gymnasie- og universitetsniveau.

Hvor længe har du været tutor hos tutoren.dk og hvordan fik du først kendskab til siden?

Jeg har været underviser på Tutoren siden 2012 og fik kendskab til siden igennem en bekendt.

Hvilken baggrund og erfaring har du for at undervise som tutor?

Det største fundament for min undervisningerfaring kommer fra min Bachelor-grad, som jeg har taget på DTU. På DTU lærer man meget på kort tid, og er man god til sine fag, kan man ret hurtigt begynde at undervise i dem. Jeg underviste i faget operations analyse for omkring 80 elever. Det at have undervisningserfaring hjælper en til at blive endnu bedre studerende, og der er derfor en fantastisk synergi i det at både undervise og at studere.

Hvor mange elever underviser du typisk ad gangen og hvor mange timer bruger du på det om ugen? Er det passende eller ønsker du flere eller færre elever?

På Tutoren har jeg maksimalt undervist 2 elever ad gangen højst et par timer om ugen. Jeg ville egentlig gerne undervise større grupper (5-10 elever), da det dels giver en bedre dynamik når man underviser samt gør økonomien meget nemmere for de studerende. Men det er desværre ikke mange henvendelser jeg får, hvor der er tale om større grupper.

Hvilke fag og på hvilke niveau underviser du typisk? Er der andre fag eller niveau'er du gerne ville undervise (mere) i?

Jeg har primært henvendelser fra 3. års gymnasiestuderende samt universitetsstuderende inden for matematik, statistik, programmering og enkelte gange fysik. Matematik og programmering er mine kernekompetencer og desto flere opgaver jeg kan få her desto bedre. Undervisningen er nemlig også med til at holde mig skarp.

Er der nogle ulemper ved at værre tutor eller er der noget du gerne vil have forbedret?

Der er ikke mange ulemper forbundet med at være Tutor. Tværtimod. Det at være tutor er forbundet med stor fleksibilitet, for den som underviser. Samtidig hjælper du studerende, som har brug for din hjælp. Skulle du gå med tanker om at blive underviser herinde, kan jeg ubetinget anbefale dette.

En mindre ulempe kan være studerende, som tager kontakt til en, umiddelbart op til en eksamen (typisk 1-2 uger forinden). Det er desværre meget svært at gøre den store forskel med så kneben tid, og jeg kan kun opfordre til, at den studerende tager kontakt i så god tid som muligt.

I forhold til forbedringer, så kunne det være fantastisk, hvis de studerende kunne indgive feedback (fx med en tilhørende rating fra 1-5) til de forskellige tutorer. Således var det helt transparent hvad de havde fået ud af undervisningen samt forbedrings punkter til næste gang.

Hvad er de største fordele ved at være tutor? Føler du at det giver dig et bedre overblik over dit fag? Er det noget du evt. vil skrive på dit CV?

Den største fordel ved at være tutor er at man får en undskyldning til at læse op på et fag eller emne, som man måske har glemt. Det giver dermed et kæmpe spark til ens kompetencegrundlag, og jeg kan ubetinget anbefale andre, som går med tanken om at blive tutor til at komme igang!

Jeg skriver ikke selv min undervisningserfaring på mit CV men kender flere som gør dette.

Du kan besøge Stefan’s profil her.