Fleksibilitetens nye rammer

Af Nadia Parbo

Hvis der er noget, vi skal øve os på for tiden, er det at være fleksible og arbejde indenfor ekstremt løse rammer.

Elever kan ikke sige meget om fremtiden, lærerne virker lige så forvirrede og så er der os, der prøver at spørge os ind til, hvad fremtiden har at byde på, men også får svar i øst og vest. For ingen ved helt, hvad der kommer lige om hjørnet.

I løbet af den sidste uge har jeg haft mange elever i skolealderen, der ændrer aftale som vinden blæser (og for dem, der har bevæget sig uden den sidste tid, er det ofte et blæsevejr), men de virker efterhånden lige så frustrerede som min kalender. Det er simpelthen ikke til at vide, hvad lektierne har at byde på eller hvilke tider, de skal logge ind på deres virtuelle skoler. Det er nye tider og det er nu, at de fleksibiliteten skal afprøves.

Covid-19 har i den grad vist sig at være en katastrofe og for mange tutorer er den også en øvelse i at være så afslappede som muligt mht. netop tider, aftaler og timens indhold. Eksaminerne bliver ændret og hvis vi blev fortalt i går, at vi skulle mødes over Zoom eller Facetime på i morgen, kan det sagtens nå at ændre sig. Intet er længere skrevet i sten.

Det er en frustrerende tid for mange, fordi alt hele tiden bliver kastet op i luften, hvorefter kun halvdelen når at blive grebet igen, men det er også en tid, hvor man kan lære sig selv og sine elever bedre at kende. Hvor går grænserne for fleksibilitet og hvor meget kan man egentlig klare, når det kommer til stykket?

Held og lykke til alle tutorer. En dag bliver altid godt igen.

Nadia Parbo er - udover at være tutor på Tutoren.dk - freelance journalist og forfatter. Hun har en uddannelse indenfor film- og medievidenskab, hvilket hun også bruger i sit job, når hun er ude og anmelde film for diverse medier. Hun bor i København.

BlogReklame